آشنایی با انواع یقه کت

کت شلوار و جلیقه مردانه مدل بایوشاک کد 27058

انواع یقه کت

سه نوع اصلی یقه‌های کت شامل یقه‌های ناچ، یقه‌های پیک (اوج)، و یقه‌های شال هستند.

هر یک از این انواع یقه‌های کت شلوار از عرضهای مختلفی برخوردار هستند؛ از باریک‌ترین‌ها با عرض کمی بیش از دو اینچ تا عریض‌ترین‌ها با حدود پنج اینچ. با این حال، یقه‌های متوسط کت و شلوار به طور معمول دارای عرضی حدود سه اینچ هستند.

موقعیت یقه قرار است تقریباً در نقطه وسط بین یقه و شانه‌ها قرار گیرد و همواره باید تناسب کت و فرد را منعکس کند.

برای یک مرد با قدرت بدنی بزرگ، مناسب است که یقه‌های کت و شلواری با عرض بزرگتر داشته باشد. از طرفی، یک یقه پهن برای یک مرد با قدرت بدنی کوچک معمولاً با اندازه او سازگار نیست.

یقه ناچ

قیمت مناسب کت سبز مردانه مدل هکس کد 17330

در انگلیسی آمریکایی، این نوع یقه به Notched Lapel و در انگلیسی بریتانیایی به Step Lapel یا Step Collar معروف است.

یقه‌های ناچ یا نوچ، یکی از رایج‌ترین انواع یقه‌های کت هستند. این یقه‌ها کلاسیک و با تاریخچه‌ای طولانی در دنیای مد دارند.

در این مدل یقه، بالای یقه یا Lapel و انتهای یقه یا Collar با یک بریدگی و زاویهٔ ۷۵ تا ۹۰ درجه به یکدیگر متصل می‌شوند. یقه‌های ناچ بیشتر در کت‌های تک ردیف دکمه یا Single Breasted به کار می‌روند.

این یقه در سه مدل استاندارد یا Standard Notch، باریک یا Slim Notch و پهن یا Wide Notch یافت می‌شود. با تنوع این مدل‌ها، مناسب برای مواقع مختلف از استایل نیمه رسمی تا کت و شلوار تجاری رسمی می‌باشد.

مناسب برای:

  • استفاده روزمره مثل محل کار یا مصاحبه.
  • افراد با هر حالت بدنی.
  • کت‌های تک ردیف دکمه، بلیزر یا Blazer و کت‌های اسپرت.
  • نامناسب برای: کت‌های دو ردیف دکمه و تاکسیدو.

یقه پیک ( اوج)

کت و شلوار کرم روشن مردانه به همراه جلیقه مدل تارانتینو کد 21402

در انگلیسی آمریکایی، این نوع یقه به نام Peaked Lapel و در انگلیسی بریتانیایی به نام Pointed Lapel شناخته می‌شود.

یقه‌های پیک دارای لبه‌های تیز به سمت دوش می‌باشند. این یقه‌ها با نحوه امتدادشان به سمت خارج از یقه تشخیص داده می‌شوند و طراحی شده‌اند تا بر عرض شانه‌ها تأکید و در عین حال کمر را باریک کنند.

این مدل یقه از مدل ناچ رسمی‌تر بوده و بیشتر در کت‌های دو ردیف دکمه مشاهده می‌شود. از این یقه در مدل‌های مختلف کت‌های رسمی مانند کت‌های دنباله‌دار یا Tail Coat و تاکسیدو‌ها به هر دو صورت تک و دو ردیف دکمه نیز استفاده می‌شود. این یقه همانند یقه ناچ در سه مدل استاندارد – Standard Peak، باریک – Slim Peak یا Narrow Peak و پهن – Wide Peak یافت می‌شود. موارد استفاده این سه مدل نیز همانند یقه ناچ بوده و مربوط به اندازه سینه می‌باشد. همچنین بخشی از لباس‌های شرکتی در دوران مدرن شده‌اند و اغلب در کت‌های تک سینه و دو دکمه یافت می‌شوند. در شرکت‌های جهانی به عنوان «پوشش قدرت» شناخته می‌شود و آنها حضوری معتبر در اتاق‌های هیئت مدیره در سراسر جهان دارند.

مناسب برای:

  • عروسی، مهمانی‌های رسمی و حتی مناسبت‌های کاری.
  • افرادی که تمایل به بلندتر دیده شدن دارند. زیرا این مدل یقه توهمی ایجاد می‌کند که چشم بیننده عمودی و به سمت دوش نگاه کند. حتی برای افرادی که بخواهند لاغرتر دیده شوند هم مناسب می‌باشد.
  • کت‌های دو ردیف دکمه (تقریباً اکثر کت‌های دو دکمه از این مدل یقه استفاده می‌کنند)، به ندرت در کت‌های تک ردیف دکمه نیز دیده می‌شود.

یقه شال

در انگلیسی آمریکایی، این نوع یقه به نام Shawl Lapel و در انگلیسی بریتانیایی به نام Roll Lapel شناخته می‌شود.

یقه‌های شال به عنوان بخشی از لباس شب معمولاً پوشیده می‌شوند و جایگزینی رسمی‌تر و مجلل‌تر برای یقه‌های پیک هستند. بر خلاف یقه‌های ناچ و پیک، دارای هیچ بریدگی نیستند. این یقه‌ها از کت‌های اولیه ویکتوریایی تکامل یافته‌اند که در آن زمان لباس‌های بلند و گشاد و از نوع لباس مجلسی بودند. آنها برای محافظت از پوشنده از دود و خاکستر در هنگام سیگار کشیدن طراحی شدند.

این یقه از دو یقه قبلی رسمی‌تر بوده و بیشتر آن را در تاکسیدو‌ها مشاهده می‌کنیم. یقه شال بعداً به شکلی که امروزه می‌شناسیم، به لباس تاکسیدو منتقل شد. هیچ بریدگی و قله‌ای ندارد. در عوض، دارای یک لبه گرد بدون وقفه است که به صورت درزی در پشت گردن به هم متصل شده است. این یک بخش پیوسته است که از یقه کشیده شده و در سوراخ دکمه باریک می‌شود.

مناسب برای:

  • عروسی و مراسمات خیلی خاص و گران‌قیمت و رویدادهای رسمی که با پوشیدن لباس‌های این یقه همراه است، این یقه در پارچه‌ای متفاوت از کت مانند ساتن، تولید می‌شود.
  • اکثر استایل‌ها. برای افرادی که صورت و بدن گردی دارند اصلا پیشنهاد نمی‌شود.
  • تاکسیدو و انواع کت‌های رسمی.

دیدگاهتان را بنویسید